Pahia, coromandel, auckland! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu Pahia, coromandel, auckland! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu

Pahia, coromandel, auckland!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Lotte

29 December 2013 | Australië, Sydney

G'day mate! Yes we arived in the famous city, Sydney! Jeetje wat is het lang geleden dat we iets geschreven hebben. Ik zal de laatste tijd van nieuw-zeeland proberen op te schrijven!

Lang geleden waren we in pahia, haha. Eerste dag hebben we vrij weinig uitgevreten, lekker ontspannen in ieder geval op het strand. 'S avonds leerden we een duits meisje kennen, waar we de kamer mee deelden. We besloten om de volgende dag samen naar het kleine dorpje Russel te gaan met de ferry, zo gezegd, zo gedaan. De ferry duurde hooguit tien minuten en we kwamen aan in een klein (!!) dorpje. Aan de andere kant van het dorpje zou een mooi strand zijn dus besloten we daarheen te lopen, pff wederom omhoog, omlaag en weer omhoog! Onze kuiten lijken op de kuiten van een wielrenner. De rest van ons lichaam trouwens ook, tenminste...de kleur. Alleen onze armen, nek en knieën zijn bruin. De rest heeft weinig zon gezien...kortom, we zien er niet uit op het strand haha. Anyway, aan de andere kant van het dorp gekomen, viel het strand enorm tegen, maar hebben we even gezellig zitten kletsen en de wilde verhalen van het kiwi plukken van johanna gehoord. Uiteindelijk zijn we na een tijdje weer terug gegaan naar pahia. Een stukje verderop zou een mooie waterval zijn dus gingen deze nederlanders oud en vertrouwt op de fiets daarheen. Pff, je zou denken dat we na een tijdje wel weten dat het hier niet vlak is, maar nee, we waren weer 'verbaast' door de steile weg omhoog. Na een te vermoeiende route kwamen we dan aan bij DE waterval...ja mooi, maar we hebben wel mooiere gezien, he wat een domper! Terug gefietst en alle ijsjes, chips, snoepjes er af gefietst. Was het ritje toch niet voor niks geweest! 'S avonds wat andere meiden leren kennen en gezellig zitten kletsen.

Volgende dag hadden we een tour gepland om naar cape reinga te gaan. Dat is het noordelijkste stukje van nieuw-zeeland. Met een bus (die 30min te laat was, waardoor we dachten dat we op de verkeerde plek stonden) eerst naar het gumpark gereden. Hier liggen(!) hele oude bomen en hier was voorheen een bos vol met kauribomen. Kauribomen zijn van die hele grote, hoge bomen. Vroeger werd het 'bloed' van de boom gezocht en werd voor grof geld verkocht. Het bloed heet in nieuw-zeeland gum, maar in het normale engels, haha, amber. De busachauffeur wist ook het duitse woord omdat die duitsers natuurlijk geen engels kunnen. Anyway, het park liet zien hoe dit vroeger gebeurde. Vervolgens reden we naar cape reinga. De maori's geloven dat de ziel van overleden personen naar deze plek gaan en uiteindelijk van daar naar de hemel gaan. Bij de klif staat een vuurtoren en een bordje met verschilllende steden om aan te geven hoe ver het is naar de andere steden en in welke richting dat is. Beneden zie je aan beide zijden twee prachtige stranden en onderaan de rotsen staat een boom. Raadselachtig is hoe het kan dat die boom daar kan leven, aangezien het water met geweld tegen de rotsen aanklotst. De maori's denken dat het iets met de zielen te maken heeft. We moesten snel weer terug, want we hadden een tijdlimiet daar zodat we alles konden zien. Als je te laat was, moest je een liedje zingen van je eigen land. Onderweg naar de bus warmde ik mijn stembanden alvast op door onze vertrouwde fransie bauer te zingen. Ik denk dat lotte mijn zangtalent niet goed genoeg vond of geen fan is van frans bauer, want die zette de pas er in. Pfieuw, op tijd! Maar de israeliers, pakistanen, japanners en zwitserse waren te laat! Ik hoef niet uit te leggen dat we dus vier liedjes hebben gehoord. Toch nog getwijfeld of ik vrijwillig frans bauer zou zingen, maar heb me ingehouden. Vervolgens kwamen we bij het leukste gedeelte van de tour, sandboarding! We moesten omhoog lopen met een sandboarden en moesten daarop gaan liggen en over het zand boarden! Pff vermoeiend om in het zand omhoog te klimmen! Ik ging eerst en daarna lotte. Als je het eng vond, moest je niet gaan gillen want dan kan je proeven hoe het zand smaakt haha. Op het einde ging een jongen grof over de kop waardoor die niet alleen met z'n mond zand proefte, maar ook met z'n ogen. Oei, dat zag er pijnlijk uit. Maar. Hij vond het het wel waard gelukkig. Ten slotte gingen we met de bus over de 90 mile beach scheuren. Wow, zo raar om zo hard over het strand te rijden. Het strand is bovendien geen 90 mile, maar 68 (als ik me goed herinner). Het heet 90 mile beach omdat vroeger het 90 mile was om van de andere kant van het land naar het strand te gaan te paard. Dit wisten ze omdat de paarden na 30 mile moesten rusten en dit 3x gebeurde naar het strand.
Helaas zat de tour erop, maar werden we nog bij een fish and chips tent afgezet. Natuurlijk hebben dat lekker zitten eten:). Vervolgens werden we bij het hostel afgezet.

De dag erop hadden we een tour geboekt om met dolfijnen te zwemmen, wilde dolfijnen wel te verstaan. Met de boot gingen we naar alle kleine baaitjes rond pahia in de hoop dolfijnen te vinden. Lotte en ik genoten voorop het dek van de zon en de wind in onze haren! Helaas was het zondag en hebben dolfijnen ook vrij op zondag. We hebben geen dolfijnen dus gezien! Om toch niet helemaal teleurgesteld terug te gaan, werden we natuurlijk bij een prachtig strand afgezet waar niemand anders was. Ooeeh heerlijk! We kregen ook een voucher voor als we ooit terugkomen in pahia, dat we gratis met de boot mee mochten. Dus als er ooit een singor of leibbrand naar pahia gaat, heeft die al een tripje in de pocket.
In de avond hadden we met alle meiden afgesproken om gezamelijk te koken en te eten. Iedereen had wat gehaald en hebben we heerlijk zitten eten! Echt een ouderwetse meidenavond, maar dan met nieuwe vriendinnen! Iemand had ook wijn gehaald en die smaakte ons allen erg goed! Alcohol is best duur hier dus het is bijna een luxe om wijn te hebben bij het eten haha.

Volgende dag gingen we weer verder. We wilden naar coromandel, maar om een of andere vage reden zat dat niet in onze buspas. We konden hooguit naar whitianga, 40 km verder dan coromandel. Oke dan, doen we dat dachten we dan. We zien wel hoe we die 40 km verder komen. We hadden ons hostel namelijk al geboekt in coromandel. Aangekomen in thames, waar we over moesten stappen op de bus naar whitianga, vroeg de buschauffeur in welk hostel we zaten in whitianga. Lotte en ik hadden ons als voorbereid om een zielig verhaal op te hangen en te vragen of hij ons naar coromandel wilde brengen, maar hij zei zelf al dat we met de andere bus mee konden die wel naar coromandel ging, zonder extra kosten! Zo, dat ging makkelijker dat verwacht! Onderweg stopte de buschauffeur nog overal en vertelde ons veel over coromandel. Hij wilde ons ook nog helpen om een kerstaccomodatie, aangezien we dat nog niet hadden geregeld. Hij wilde ons ook met zijn eigen auto even naar dat hostel brengen om te laten zien. Ondanks dat nieuw-zeelanders vrij behulpzaam zijn en geen kwaad kennen, voelde dit niet goed en hebben we het aanbod afgewezen.
We zaten in een hostel met een prachtig uitzicht! We zouden hier 6 nachten blijven en even onze rust pakken. Dat reizen is best vermoeiend! Gelukkig hoefden we de kamer met slechts 2 andere te delen de eerste nacht en daarna waren we alleen. Heerlijk! Vrij weinig gedaan de eerste dagen. Lekker genoten van de zon! Johanna uit pahia kwam een dag later dan ons ook in coromandel dus daar hadden we mee afgesproken. We zouden gezamenlijk een wandeling maken. Dit heette de kauri block walk, dus we waren in de hoop grote kauri's te zien, maar helaas na 3 uur wandelen hadden we alleen nieuwe, jonge kauri's gezien. We waren wel bij de top gekomen en konden zo over heel coromandel kijken! Rustig zijn we weer teruggegaan. In de avond kwam Johanna gezellig bij ons eten en kwamen we in gesprek met alex uit duitsland. Hij wilde de bekende cathedral cove en hot water beach zien. Hij had ook gehoord dat new chum beach in de top 10 van mooiste stranden van de wereld stond. Hij wilde een auto huren en zocht medereizigers om met hem mee te gaan. He, wat toevallig, lotte en ik wilden daar ook heen! 1+1=2 dus hadden we een van de twee auto's in het kleine coromandel gehuurd. Er zijn maar twee auto's te huur in de 'stad' en andere mensen uit het hostel hadden de andere. Haha grap van de eeuw, twee auto's te huur. Anyway, een echte roadtrip is geen echte roadtrip zonder muziek. Aangezien de radio het niet deed, gingen we naar de second hand shop om een cd te kopen, lazy sunday's. Geen idee wat voor muziek maar klonk veelbelovend. Helaas de cd deed het ook niet! In de supermarkt nog snel drie kerstmutsen gehaald want de thuisblijvers moesten jaloers gemaakt worden en kerst moet ook door ons gevierd worden! Daar gingen we dan! Eerst naar new chum beach. We waren net te laat want low tide was net geweest en het water werd steeds hoger dus moesten we door het water. De kleine duitser zat tot z'n middel in het water, terwijl lotte en ik tot de knieën in het water zaten haha. Anyway, aan de overkant moest je nog een stukje over de rotsen lopen. De kleine duitser ontpopte zich tot hobbit en schoot over de rotsen. Wij hadden wat meer moeite, maar kwamen er uiteindelijk ook. Prachtig wit strand met blauw water! Werkelijk waar, heel mooi! Er waren nog maar 5 mensen! We hebben lekker in de zee gezwommen, in de z on gelegen en even met de frisbee gegooid, pff het leven wordt steeds zwaarder voor ons. Helaas vliegt de tijd,d us moesten we snel terug. We gingen naar cathedral cove. Wederom een prachtig strand! Je moet ook door een gat in de roysen, de cove, om bij een ander mooi strand te komen. Pff wat mooi! Snel moesten we verder want we gingen naar hot water beach. Hier moet je een gat in de grond graven, waardoor er warm water omhoog komt en kan je je eigen hot tub maken. Aangekomen op het strand zat het strand vol met mensen in gaten. Haha wat een stom gezicht! Helaas waren we te laat want het werd al vloed. Het graven van een gat had geen zin. Dat zou pas weer 6 uur 's ochtends kunnen. Maar de auto hadden we tot 9 uur in de ochtend. Voel je hem aankomen? Yes! We hadden het debiele plan gecreëerd om in de nacht terug te rijden en om 6uur daar te zijn. Dan konden we een gat graven, de zonsopgang zien en de auto op tijd terug brengen. Crazyyyyy! Daar stonden we dan om 4 uur naast ons bedje om naar hot water beach te gaan. Wat een prachtig ritje! De sterrenhemel was helder, geen kip op de weg (oke wel veel dode possums) en langzamerhand kwam de zon op. Eenmaal aangekomen bij het strand, hadden we het koud! Wat een koude wind! Maar!!! Het allerergste, we waren niet de enige die dit debiele plan hadden! Een stuk of tien mensen zaten al in een gat of waren druk bezig een gat aan het graven. Dit meen je niet! Het was meteen minder speciaal. Maar ik ben niet voor niks zo vroeg me bed uitgegaan dus een gat zal gegraven worden! De vorige dag hadden we tips gekregen over de beste plek, dus begonnen we met ons 'gereedschap' te scheppen, namelijk 2 pannen. Haha ons hostel had geen schep. Gelukkig (?) waren er ook andere gekke nederlanders die ons een schep aanboden. Yes! Ons gat was gegraven, maar het water borrelde en het stoom kwame r van af. Shit! Te heet! Met een emmer koud water uit de zee erbij maar helaas dat werkte niet. Dan maar wachten tot de zee dichterbij komt. Na 15 minuten lukte het dan eindelijk! Ik was sneller dan mijn eigen schaduw en stond in no time in mn bikini om de hot tub in te gaan! (Alex en de andere nederlander waren druk bezig de 'dijk' te bouwen, haha daar zijn mannen voor toch?) yes! Ik kon er in! De zon kwam langzaam op en uiteindelijk kwamen lotte en alex er ook bij. Helaas zak je elke keer weer terug in het zand waardoor het opeens weer bloedheet wordt. Maar koste wat het kost bleven we zitten en wachten op de zonsopgang. Prachtig! Uiteindelijk jaagde de zee ons uit het gat want met een grote golf werden de dijken verwoest. Dan maar de zee in! Een frisse ochtenduik kan geen kwaad! Daarna ons aangekleed en ons ontbijtje op het strand gegeten. Wauw wat een ochtend! 100% zeker een debiel idee, maat 200% waard! Echtsuper leuk! Terug gekomen bij het hostel hebben we de auto teruggebracht en mensen verteld over ons idee. We werden voor gek verklaard! Haha. Toen we trouwens om 4 uur wakker werden, scheen een meisje met haar zaklamp op lotte haar gezicht met de vraag: wat ga je doen?! Waarop lotte antwoordde het strand en zij echt dacht dat we gestoord waren haha.
De rest van de dag hebben we vrij weinig gedaan, maar zijn we in de avond met z'n drieën uiteten gegaan en hebben we een dansje gewaagd. Wat een dag!

De volgende dag gingen we verder naar whitianga. We werden voor de deur van het hostel afgezet, hebben onze spullen gedropt en zijn op het strand gaan liggen. Wederom was dit een klein dorpje met een strand. Volgende dag zijn met een bootje naar de overkant gegaan en zijn daar naar lonely beach geweest en Shakespeare cliff. We hebben daar weer heerlijk liggen zonnen en zijn in de avond weer teruggegaan. De volgende dag zouden we alweer naar onze volgende bestemming gaan, tairua. Dat duurde hooguit een uurtje. De bus zou ons bij het hostel afzetten, maar dat was helaas het verkeerde hostel. Gelukkig werden deze lieftallige dames met de auto naar het goede hostel gebracht. We kwamen aan in een hostel vol met mensen die de hele dag stoned zijn. Ik denk dat het ook het smerigste hostel is waar we tot nu toe zijn geweest. Gelukkig hadden we wel een kamer voor ons tweeën. We zijn snel boodschappen gaan doen, omdat de winkels natuurlijk dicht zijn op kerstdag. We hadden al gezien dat we niet uiteten konden met kerst omdat alles dicht was dus besloten we zelf iets klaar te maken. Kerst.avond hebben we lekker zitten eten met een cider en gezellig een filmpje gekeken. Yes! Eindelijk was het dan kerst. Oeh, wat zal het ons brengen! Nou alles, behalve datgeen wat we hadden verwacht. We zijn wakker gemaakt door het gejank van het kind in de kamer naast ons, het regende keihard en geen kerstliedjes. Toch lieten we ons niet zo snel uit het veld slaan. Kerstmuts op, radio aan en een heerlijk kerstontbijtje gemaakt. De regen stopte gelukkig dus gingen we bij het strand kijken. Helaas de regen begon weer. We besloten om lekker film te gaan kijken en ons vol te proppen met alles wat we gekocht hadden. Eigenlijk niet heel anders dat wat we normaal doen met kerst toch? Na twee films hadden we de veren van de bank wel weer genoeg gevoeld en zijn onze kerstmaaltijd gaan maken, taco's! Hmm heerlijk, uiteraard met cider! Bovendien had de kerstman ons niet overgeslagen! Hij had twee cadeautjes achtergelaten voor ons! Haha yes de kerstspirit zat er toch nog wel in! Onze kerstmaaltijd aan tafel gegeten met moari's en gillende kinderen. Toch nog gezellig zitten kletsen. Op het einde van de avond kwam een kiwi erbij zitten die zo stoned als een garnaal was. Hij heeft ons wel drie gevraagd hoe we heten, waar we vandaan kwamen etc. Drie keer hetzelfde gesprek. Lotte en ik besloten ons dan maar te vergrijpen aan de baileys en ons te mengen in de vibe, dit kunnen we niet nuchter. De maori's zaten ook lekker de bourbon en cola weg te tanken. Uiteindelijk toch nog een gezellige gekke avond gehad. Het was niet de kerst zoals verwacht, maar het is wel een kerst om niet te vergeten (en te herhalen!) volgende ochtend met gierende banden naar auckland gegaan en de thuisblijvers nog een kerstgroet via skype gebracht.

Na een korte twee uur waren we in het drukke auckland. Tweede kerstdag zoals het in nederland is, maar hier boxing day, which means: sale!!! En ja, vrouwen en sale gaan erg goed samen dus hebben we onze spullen snel gedropt en zijn de winkels ingerend. Klein probleem was alleen waar we alles zouden laten in onze backpack, die immers al te vol was. Ach, dat is van latere zorg. En ja hoor, we waren geslaagd! Wat kan een vrouw daar gelukkig van worden. Van oor tot oor hadden we een glimlach! Auckland was opeens veel leuker dan vorige keer. Van al dat shoppen krijg je honger dus gingen we tapas eten. Om onze laatste avond goed af te sluiten zijn we naar de hobbit 2 gegaan in de imax. Wauw wat een zaal en film! 3 uur lang zaten we helemaal in het verhaal. Teleurgesteld van het einde van de film, maar vol enthousiasme over de kwaliteit van de film, liepen we terug naar het hostel. Maar wat bleek, we moesten de deur openen met een code die we niet gehad hadden! Shit, wat nu? De politie stond verderop dus die om hulp gevraagd maar die kwam ook niet verder dan ons. De politie was ook nog zo snugger om te vragen of ik de code had. Ja die had ik, maar probeer ik niet, ik loop eerst naar de politie om te kletsen. Nee tuurlijk heb ik de code niet pannekoek. Haha oke op zulke momenten moet je geen domme vragen stellen. Anyway, thanks to the smoking people konden we toch naar binnen! Zij wisten de code gelukkig wel! Zijn die sigaretten toch nog ergens goed voor. Volgende dag nog even souveniertjes gehaald en iets proberen te ruilen. Helaas kon ik het niet ruilen en liepen we weer met nieuwe dingen de deur uit. Pff die backpack ging net al met moeite dicht, waar laten we dit nou weer? Daarna onze laatste starbucks gedronken en naar het vliegveld gegaan. Ingecheckt, rondgelopen en gegeten en dan eindelijk het vliegtuig in!

We vlogen met emirates en de vlucht duurde 3,5 uur. Er waren allemaal nieuwe films, muziek, series en we kregen gratis drank. Je begrijpt het al, de vlucht duurde te kort! Zonder moeite de 3'5 uur uitgezeten en uiteindelijk geland in sydney! We kregen wel even zweethandjes. We hebben namelijk geen ticket uit australie en lotte had haar visum niet geprint. Al die programma's op tv hebben kns toch een beetje bang gemaakt en waren we bang dat we niet australie in mochten, maar zonder slag en stoot kwamen we erin! Woehoe! Snel naar het hostel, het was al pikkedonker geworden. Met een bus gingen we 15 min door de stad en moesten we nog 10 minuten lopen. Eenmaal aangekomen werden we ingecheckt en kregen we ipv een vierpersoons kamer een kamer voor z'n tweeën met eigen douche, keuken en balkon! Wauw het lijkt wel een hotelkamer! Hier vermaken we ons wel tot 3 januari!
Vandaag hebben we onze tas uitgepakt, boodschappen gedaan, de was gedaan en lekker niks gedaan. We hebben een jetlag van die 3,5uur vliegen haha, of van de wijn? Anyway, morgen gaan we de stad in!

Nou ik denk dat jullie nu ook 3,5 uur verder zijn, toe zijn aan een wijntje en een dutje wegens de 'jetlag'. Haha wat een lang verhaal!
We wensen iedereen in ieder geval alvast een super oud en nieuw toe! Hopelijk maakt iedereen er een feestje van! Helaas zullen wij alle feestjes overtreffen!!! ;)
Tot volgend jaar!;)

• 29 December 2013 - 09:43

Rob Leibbrand:

G'day mates, ik heb weer heerlijk mee zitten genieten van dit verhaal, had hierbij ook al wat foto's gezien dus zat ook op het strand en groef ook een kuil. Goed gedaan dat jullie een aanbieding om mee te rijden of af te laten zetten af hebben geslagen. Ik verheug me snel op de volgende verhalen en kan vanuit een koud en regenachtig Nederland alleen maar tegen jullie zeggen alvast een heel mooi en veilig uiteinde en een "Happy New Year". Een hele dikke knuffel voor jullie beide. Rob

• 29 December 2013 - 09:56

Sonja:

Hallo Anouk en Lotte, ik heb weer zitten genieten van jullie belevenissen! Zo leuk om te lezen! Natuurlijk blijven we via facetime op de hoogte maar om het nog even rustig door te lezen is echt leuk. De kerstfoto's zijn ook echt leuk geworden! Ik wens jullie een gezellig uiteinde en natuurlijk een Happy New Year, hopelijk in de zon. Liefs, Sonja

• 29 December 2013 - 11:22

Astrid :

Wat een geweldig verhaal. Ik zou graag de foto's hebben gezien. Jullie kerstfoto's waren in ieder geval om jaloers van te worden. Ik kijk alweer uit naar jullie volgende belevenissen in Australië, Nieuw-Zeeland was in ieder geval geweldig. Ik wens jullie een fantastische jaarwisseling toe. Dikke kus, Astrid

• 29 December 2013 - 12:34

Ooms:

Wat heb ik weer genoten van jullie belevenissen. Geweldig. Ik hoop dat het nieuwe jaar er weer goed uit gaat zien wat reizen betreft en gezondheid.
    Hier alles goed. Een kus voor beiden en genieten maar.

• 29 December 2013 - 13:44

Monique:

Hello girls, wat heerlijk om dit alles te lezen!!!! Wat gaat het eigenlijk snel he allemaal jullie zitten nu al in Australië. We wensen jullie een spetterend en knallend happy New year. Heel veel liefs van ons

• 29 December 2013 - 13:51

Ilse:

" Eindelijk" ik was al bang dat jullie niet meer wisten hoe jullie moesten typen/schrijven haha maar de techniek staat voor niks en blijven we ook op de hoogte via facetime.Ben erg nieuwsgierig hoe jullie ervaring is wat betreft het Oud en Nieuw vieren in het verre Australie.Ik zal er een oliebol op nemen !!!!! Sorry maar dat moeten jullie wel missen.Geniet nog maar van je prive douche en kamer de laatste dag van 2013 en laat ons meegenieten van het vieren van Nieuwjaarsdag in Sydney.Proost op een super 2014 en hopelijk krijgen we snel weer een leuk verhaal te lezen.

• 31 December 2013 - 17:57

Adri:

Hoi meiden, het is hier zes uur op oudjaarsavond, terwijl het bij jullie als nieuwjaar is. Dus Happy New Year en heel veel plezier in Sydney. Ik geniet van jullie verhalen. Eén tip als jullie morgen een te strak petje op hebben van de drank, ga dan uitwaaien op de boot naar Manley, waar trouwens een prachtig strand is.

groet en veel plezier, Adri

• 11 Januari 2014 - 21:39

Buuffie:

Hallo Anouk en Lotte,
    weer veel beleefd zeg. Goed dat jullie alert zijn op vreemde types.
    Leuk trouwens dat verhaal over dat graven op dat strand en die uiterste punt van NZ. Dat meeting point ziet er prima uit.
    En nu dus in Australië. Ben benieuwd. Wacht op jullie nieuwe verhaal. Trouwens jullie waren eerder in het nieuwe jaar als wij. Nogmaals happy new year.

xxxxxxx