Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Lotte

17 Januari 2014 | Australië, Sydney

G'day mates! We zijn alweer een tijdje aan de andere kant van het water en we hebben alweer genoeg meegemaakt!

De eerste dag in sydney zijn we met de bus naar het centrum gegaan. We stapten uit bij het museum en ons oog viel meteen al op de mooie st. Mary's cathedral. Enorm mooie en grote cathedraal middenin de stad! Rond 12:00 mochten we naar binnen. De buitenkant verbleekt direct bij binnenkomst! De cathedraal was enorm ruim, nieuw en mooi! We zijn door de cathedraal gelopen en hebben een kaarsje gebrand voor Lotte haar opa :).
Vervolgens zijn we een beetje door de stad gaan slenteren. Uiteindelijk kwamen we natuuuuuurlijk uit bij het bekende opera house en de harbourbridge. Uiteraard hebben wij ook de toerist uitgehangen en verschillende foto's gemaakt. Daarna liepen we een stukje the rocks in, waar een kleine markt was. Gezellige hippies en veel kleine rommeltjes te koop. Er was ook een straatmuzikant, die echt heel goed kon zingen! Na de markt zijn we over de brug gaan lopen en op het midden van de brug de toren ingegaan om een prachtig uitzicht over de haven te krijgen. Daarna hebben nog door de bekende straten van sydney gelopen en kwamen we ten slotte uit bij een park, waar een monument staat ter nagedachtenis aan alle Australische soldaten in verschillende oorlogen. Vervolgens besloten we terug naar het hostel te gaan. Een goed begin voor een eerste dag in sydney!

De dag erop zijn we met een hop-on hop-off bus door heel sydney gereden. We kwamen ook aan bij het bekende bondi beach! Helaas kwamen we erachter dat we een groot gedeelte al hadden gezien de dag ervoor. Toch was het leuk om met de bus overal langs te komen. We zijn uitgestapt bij een bekende vismarkt, we hadden wel trek in sushi! Poeh! Wat een meur! Niet normaal. Maar gelukkig toen we binnen waren, stonk het niet. We hebben als kleine kinderen onze ogen uitgekeken naar de grote vissen en grote Scharen van krabben. Op een gegeven moment kwam het bijna zo ver dat ik door een kreeft opgegeten werd! Nee geen grap! Oke ik overdrijf. Zonder dat ik het wist, leunde ik tegen een kist vol met levende kreeften aan. Het personeel vond het erg grappig hoe hard ik stond te gillen. Je snapt het wel, met gierende banden weg! Vervolgens zijn we naar darling harbour gegaan. Een hele gezellig haven met kleine barretjes en grote boten! We hadden dorst gekregen van al dat zitten in de bus, dus we besloten ons te trakteren op een fris koud cidertje! Hmmm, lekker!

Oeh! En toen was het eindelijk de lang verwachte dag! 31 december! Het thema van dit jaar was shine. Lotte en ik wilde nog even snel iets in de winkels scoren voordat we een plekje in het centrumgingen zoeken. We konden helaas niet the most shining shirt ever vinden, maar we waren tevreden met onze aankopen! Bepakt en voorbereid met glitters, kronen, eten, drinken en niet te vergeten champagne, gingen we de stad om 3:00 in de middag in! De plekken rondom het operahouse waren al vol en dat gebied wasa.afgesloten. Dan maar naar de rocks, naast de. Bridge. Iedereen zat langs een wandelpad met kleedjes op de grond. Het leek net koniginnedag maar dan zat iedereen zonder spullen. We vonden een plekje jn de volle zon, maar vonden dat niet erg. Het is op straat wel verboden om alcohol te drinken dus moesten we sneaky iets drinken. Uiteindelijk besloten we bij de mac bekers te halen en daar onze alcohol in te schenken. Jeetje, ik voelde me echt 16 jaar. Stiekem drinken. Anyway, het moest wel, want er liep flink wat politie. Na een tijdje begon het vol te lopen en zochten mensen wanhopig nog een plekje. Er was bijna geen ruimte meer om te lopen. Mensen begonnen uit wanhoop door onze plekken heen te lopen in de hoop ergens te belanden. De meiden naast ons en wij besloten onze spullen overal breed neer te leggen en ons groot te maken. Jammer genoeg waren twee australische jongens bijdehand genoeg om zich er net tussen te proppen. Oke, twee jongens mag dan nog net, maar meer niet. Wat bleek? We hebben gezellig zitten kletsen met de jongens en uiteindelijk een leuke avond samen gehad. Hij wilde de champagne ook wel voor ons openmaken, aangezien ik niet gearresteerd wilde worden. Toen begon het aftellen. Eerst tot 9 uur, het kindervuurwerk. Daarna vertrokken veel kinderen en ouders dus het werd iets rustiger. Rond 11 uur waren we het wachten wel zat, we werden ongeduldig. Toen begon het echte aftellen! Yesss! 2014!! Wauw wat een mooi vuurwerk! Van alle kanten werd vuurwerk afgevuurd. Jammer genoeg viel het voor de rest enorm tegen. Niemand was dronken, er was geen muziek en iedereen was moe en chagrijnig van het wachten. Na het vuurwerk liep het dan ook snel leeg. We hebben nog door de stad gelopen terug naar het station. Ondanks de slechte sfeer, maakte het vuurwerk alles goed! Nadat we wakker waren geworden, wilden we naar bondi maar besloten het nieuwe jaar relaxed te beginnen en lekker niks te doen!

2 janauri zijn we naar bondi beach gegaan. We waren helaas niet de enige die dat plan hadden. Een. Enorm lange rij die naar bondi wilden. Maar we moesten en zouden naar de bekende plek in sydney gaan. Uiteindelijk zijn we er gekomen, bij het kleine strandje en de bekende lifeguardtoren. Lotte herkende helaas geen een van tv. Het was bloedheet dus gingen we meteen de zee in! Wow wat een golven! Daarna op het strand gelegen, maar helaas verpeste de regen onze dag op bondi. We waren gedwongen om terug te gaan. Eerst nog een beetje rondgelopen, maar toch maar teruggegaan. Wat jammer! In ons hostel kwamen we twee nederlandse jongens tegen. De eerste dag zagen we hen al en toen ze hoorde dat we nederlands waren, was hun reactie: godverdomme nederlanders! Warm welkom dus. Anyway, ze wilden gezellig bij ons aan tafel eten. Natuurlijk hebben we zitten lachen en over nederlandse gierigheid gesproken. Een jongen vroeg immers elke prijs van alles wat we gekocht hadden. Die avond zouden ze uitgaan want ze hoefden geen entree te betalen. Ze vroegen ons mee en aangezien oNs oud en nieuw geen echt feestje was, besloten we ons oud en nieuw in te halen. Club ivy it was! Eenmaal aangekomen stond er een giga lange rij! We hebben wel even moeten wachten tot we naar binnen konden, maar zodra we binnen waren, was het gezellig! Helemaal niet zo druk als buiten. Er waren 8 verdiepingen, waarvan 1 met zwembad. Wij hebben maar 2 verdiepingen gezien, maar zeker een leuke avond gehad! Oud en nieuw was goed ingehaald!

Volgende dag zijn we naar het olympische park geweest. We besloten naar het olympische zwembad te gaan en hebben daar lekker een duik genomen. Lotte en ik probeerde nog het wereldberoemde record van inge en pieter te verbreken, maar helaas. De enige battle die ik won, was die tegen lotte. Ook een overwinning toch? Het zwembad ging sluiten dus gingen we weg. Buiten bleek een openlucht bioscoop gaande te zijn. Iedereen was al voorbereid met kleedjes, truien en eten. Lotte en ik liepen nog in onze zomerse outfit maar wilden toch de film kijken. We hebben een half uurtje gekeken, maar hadden het toch te koud en vonden de film niet heel leuk.

4 januari zijn we naar manly beach gegaan met de ferry. Vanuit het centrum gaat een ferry ongeveer 20 minuten naar manly beach. Super gezellige buurt met een veel groter strand dan bondi. We hebben lekker ons handdoekje neergelegd en hebben later in de veilige zone 10 minuten verderop genoten van de golven! Heerlijke dag gehad! 'S avonds hebben we onze tas ingepakt, klaar om naar the blue mountains te gaan!
De dag erop zijn we dus met de trein naar de blue mountains gegaan. De rit naar de blue mountains duurt 2 uur met de trein. Eenmaal aangekomen, hebben we ingecheckt in het hostel en zijn de buurt gaan verkennen. De volgende dag zijn we lopend (?!) naar de blue mountains gegaan. Iedereen verklaart ons hier constant voor gek dat we alles lopend doen. Zelfs als we 20 minuten moeten lopen, worden we met grote ogen aangekeken. Maar we zijn backpackers en moeten zuinig zijn he? Walking it is! Aangekomen bij de famous spot, staan er meerdere bussen met touristen. De aziaten nemen uiteraard de overhand. Anyway, prachtige bergen om te zien! Je kan ook meteen de famous three sisters zien! Je kan een wandeling maken door de bergen. Aangezien we nieuw-zeeland waren gewend, was dit geen uitdaging meer en deden we de wandeling. Eerst moet je een enorm stijle trap af, waar je benen op een gegeven moment van gaan trillen. Bijna eng om te zien hoe je je spieren niet onder controle kan hebben. Als trillende rietjes stonden we dan ook beneden aan de trap. Prachtige omgeving! Daarna moesten we nog een flink stuk doorlopen en moesten uiteindelijk weer naar boven. Onderweg kwamen we watervallen tegen en had je verschillende lookouts over de mountains. Begrijp me niet verkeerd, het is echt prachtig, maar we zijn een beetje verwend door nieuw-zeeland. Nz is zoveel mooier dus waren we niet echt onder de indruk. Na de veel te zware wandeling, zijn we teruggegaan. Het was zulk mooi weer, dat we eigenlijk even lekker in de zon wilden zitten. Verderop zou een park zijn dus liepen we daarheen. Helaas was dit park vol met vliegen, waardoor we niet echt relaxed in de zon konden zitten. Toch maar teruggegaan naar het hostel om kan te verlossen van het gekriebel van de vliegen.
Volgende dag zagen we geen hand voor ogen. Het was zo mistig dat we alleen de huizen aan de overkant van de straat konden zien, maar verder niet. Het had ook geregend en zou niet beter worden de rest van de dag. We besloten boodschappen te doen en hopen dat het weer beter werd. Helaas werd het niet beter, dus besloten we dvd te gaan kijken. De dag erop was het precies hetzelfde verhaal. Een meisje uit onze kamer bleef ook binnen dus hebben we lekker met z'n drieën de hele dag in het hostel doorgebracht. Wel heel jammer, want de omgeving is echt prachtig!

9 januari besloten we terug te gaan naar sydney. We hadden geprobeerd om een relocation te doen van sydney naar brisbane en weer terug, maar dit was niet gelukt. Een relocation is dat je een huurauto terug moet brengen naar een andere plek voor maar $1,- we moesten namelijk wachten tot de 14de. Dan zouden we onze camper krijgen. Helaas is dat dus niet gelukt en besloten we de laatste dagen wederom in sydney door te brengen. We hadden een hostel gevonden, middenin het centrum, kings cross. Alle reviews van andere hostels waren verschrikkelijk en deze reviews waren het beste. We hielden ons hart vast, wat kan je namelijk verwachten van een hostel middenin de stad? Maaaaar gelukkig viel het reuze mee! Enorm schoon hostel, vriendelijk personeel en kamers met slechts vier personen! De eerste nacht lagen we op een vrouwenkamer en de volgende nachten moesten we weer naar een andere kamer verhuizen, zodat we ons gehele verblijf samen konden slapen.
Het enige wat aparte aan de locatie van het hostel is, is dat het een hoerenbuurt is. Het zijn de wallen van sydney. Toch zijn het niet de wallen zoals wij ze kennen. Er zijn een paar nachtclubs en veel barretjes. Geen vrouwen achter ramen in ieder geval. Wat ons wel weer doet denken aan amsterdam zijn al de junks op straat. Niet normaal. De staan gewoon zo stijf van de drugs dat zelfs een blinde kan zien dat ze drugs gebruiken. Sommige junks hebben nog zo'n ziekenhuisjurk aan of een ziekenhuisbandje om. Ze zijn dus nog maar net uit het ziekenhuis en zitten nu alweer aan de shit. Enorm triest om te zien.
Anyway, onze eerste nacht hebben we noors, zweeds en chinees zitten oefenen. We lagen namelijk op een kamer met een noors en chinees meisje. Haha het was zo leuk! Eindelijk hadden we iemand gevonden die mijn sarcastische grapjes snapt en niet denkt dat ik gemeen ben. We hebben dus enorm zitten lachen! Het chinese meisje was uiteraard wat schuchter en vond ons wel grappig maar onbeleefd. Ze leerde mij wel hoe ik fuck you in het cantonees en mandarijn moet zeggen. Dus in het geval we lastig gevallen worden in china of hongkong, kunnen in ieder geval iets zeggen. In een noors dialect kunnenw e nu zegge. Hoe gaat het. Ach, deze informatie is totaal niet boeiend voor jullie, maar ja.
Terug naar de echte verhalen. De eerste dag wisten we niet zo goed wat we moesten doen. We dachten dat we heel sydney nu wel gezien hadden. Dat meisje uit de blue mountains vertelde ons dat er een leuke markt in paddington zou zijn. Nadat we weer uitgecheckt en ingecheckt waren in onze nieuwe kamer, gingen we op pad. Het was bloedheet! Aangekomen bij de markt, stond het zweet op ons voorhoofd. We zijn met een bloedgang over de markt gegaan en kwamen tot de conclusie dat we onszelf aan het teisteren waren. We zagen namelijk allemaal leuke dingen en konden niks kopen. We besloten daarom de hitte te ontsnappen en met gierende banden weg te gaan. Er was toch nog iets van sydney wat op onze lijst stond. De famous botanic gardens. We zijn op ons dooie gemakje door de mooie gardens gelopen. Dit is echt een enorm mooi gebied met verschillende planten, bomen en bloemen. Er staat ook een enorm mooie fontein bij de ingang van het park. Vervolgens zijn we over de brug naar de andere kant van de stad gelopen. Daar is een bekend kinderpretpark waar je gratis in mag. Dit is ook een van de plekken die je moet bezocht hebben. We liepen dus even naar binnen. Allemaal leuke dingen, net als een kermis in nederland. We zijn toch te oud voor dit soort dingen (we zijn al 20+ !!) en gingen weer terug naar de andere kant. Terug in het hostel konden we onze nieuwe kamer in, die een deur verder dan de vorige kamer was. We hoorden dat onze noorse kamergenoot een prachtige dag op bondi had gehad en zelfs een beetje verbrand was. We sloegen ons voor onze kop. Waarom waren wij niet naar bondi gegaan? Neeeeee, onze dag was ook heel leuk! (Maar misschien een beetje te warm). Die avond zijn we naar het festival van sydney gegaan. Door de gehele stad zijn verschillende activiteiten van 9. Janauri t/m 23 janauri. 10 minuten lopen van ons hostel zouden een. Paar bandjes optreden dus gingen we daarheen. Eenmaal aangekomen, stond er een enorme rij te wachten om naar binnen te mogen! Toch zijn we maar braaf in de rij gaan staan. Het duurde gelukkig niet heel lang voordat we naar binnen mochten. Er was helaas geen muziek. Er waren enorm veel tentjes waar je eten kon halen en twee spiegeltenten waar je een show kon zien. Voor de shows moesten je kaartjes hebben, dus konden we daar niet in. We besloten om iets daar te gaan eten en te hopen tot de bandjes zouden gaan spelen. Helaas is dat er nooit van gekomen die avond, maar we leerden 2 jongens en een meisje kennen en hebben daar een gezellige avond mee gehad. Op het einde van de avond konden we in de spiegeltent naar een (oud) band gaan luisteren. Met z'n vijven hebben we een dansje gewaagd, maar de muziek was zo slecht dat we weer snel weg gingen. Het was wel weer mooi geweest voor vanavond!

Volgende dag wilden we naar bondi om deze keer wel een leuke dag te hebben op bondi (zonder regen!) zo gezegd, zo gedaan en lekker op het strand gelegen. We werden zelfs getrakteerd op een reddingsactie van de lifeguards! Haha oke het was volgens ons alleen een reddingsactie omdat de cameraploeg er naast stond, maar was toch leuk om te zien. Wie weet kan je ons dus in het volgende seizoen zien. Echte celebreties zijn we bijna. Helaas had het weer andere plannen met ons, want het begon koud te worden en de wolken kwamen steeds dichterbij. We hadden een mooie dag gehad dus gingen we maar weer terug. Terug in het hostel leerden we onze nieuwe britse kamergenoten kennen. Ik heb gezellig beneden met hun iets zitten drinken en ben daarna naar bed gegaan.
Volgende dag wilden we het nog een keer proberen en gingen we weer naar bondi. Heerlijk weer gehad en lekker in de zee gezwommen.
De laatste dag hebben we niet zoveel gedaan. We moesten de was doen en lotte wilde een nieuwe bikini kopen. Meisjes in een winkelcentrum gaat nooit snel dus hebben daar te lang rondgehangen. Gelukkig heeft lotte een hele mooie bikini kunnen scoren en zijn voldaan teruggegaan! We hebben onze tas ingepakt en zijn vroeg naar bed gegaan. Volgende dag uitgecheckt, tas naar beneden laten brengen(muahaha) en ons laatste ontbijtje in sydney gehad. 14 janauri was namelijk eindelijk de dag dat we onze camper mochten ophalen! Met de trein gingen we naar de locatie waar we het op moesten halen. We hebben ruim 2 uur zitten wachten tot we geholpen werden maar hebben dan ook eindelijk onze campervan! Een leuk klein wit busje met paarse bloemen aan de zijkant. In de camper hebben we een bed! We kunnen. Dus lekker in ons eigen huisje rondtouren en hoeven niet constant die steeds zwaarder wordende backpack te tillen!

Lotte mocht het spits afbijten en ging voor de tweede keer sinds deze trip links rijden. We moesten op zoek naar onze eerste camping. We hebben zonder een plan van aanpak een stuk gereden en hadden om 8 uur nog geen camping gevonden. We hadden wat info bij het informatiecentrum gehad en probeerden daar iets wijzer mee te worden. Om 9 uur waren we het zat en waren we bang dat we niks konden vinden maar net op tijd zagen we een camping in long jetty! We hebben snel eten klaargemaakt, ons bedje klaargemaakt en onze eerste maaltijd onder de sterren gegeten. (Zooooo rosemantisch, zoals lotte dat altijd zegt)

Volgende dag zijn we weer op pad gegaan, op zoek naar een andere camping. Na wederom lang te hebben gereden, zijn we aangekomen in morisset. We staan hier langs een klein riviertje, waar een haai gespot is. Daar gaan we dus niet zwemmen! De vrouw van de receptie vertelde dat we in de buurt kangaroo's kunnen zien. We hebben nog geen kangaroo's gezien dus maakten we eerst een ritje daarheen. We kwamen aan bij een park vol met kangaroo's! Kleine, grote en baby's! De vrouw vande receptie zei dat we ze eten konden geven, maar omdat het er zoveel waren, durfden we dat niet. Met de auto gingen we langs de kangaroo's rijden en hebben we brood gegeven. Ze kwamen snel op ons afgerend en wilde dolgraag eten! Eentje was zelfs zo nieuwsgierig dat hij tegen ons raam aan kwam staan. Wat een schattige beesten! Het grappige vond ik ook dat er baby's in de buidels van de vrouwtjes zaten. Ik dacht dat je het hoofd van de baby zou zien, maar het enige wat uitstak, waren de poten van de baby! Haha zo grappig! Af en toe zag je dat hij z'n benen uitrekte! Andere baby's gingen ook drinken bij hun moeder. Het is ook heel grappig hoe ze zichzelf krabben. Hele korte armpjes die dan op de rug proberen te krabben. Die nagels zijn wel echt heel lang! Later zagen we dat er gewoon mensen uitstapten en door de groep heen liepen. Wij hadden daar niet echt de behoefte aan dus gingen we terug. We hebben weer heerlijk gekookt op ons 'campinggereedschap'.

Volgende ochtend hebben we lekker een ontbijtje gemaakt en wilden we ons klaarmaken voor ons volgende trip. Ik voelde iets op mn rug kriebelen en toen plotseling op mn hoofd. Ik krabte en toen viel er een mega grote spin uit mn haar!! Aaaaaah! De hele camping hebben we wakker geschreeuwd! Zo groot! Er kwam natuurlijk een man op ons afgerend en die heeft de spin weggehaald. Het scheen een huntsman spin te zijn, niet gevaarlijk, maar wel giga!!! Pfff gelukkig heeft hij ons niet opgegeten.
Vervolgens zijn we de bus ingesprongen en ons eerstetripje naar pearl beach gemaakt. Het is een van de stranden waar celebs heen gaan omdat het zo mooi is. Het is echt bloedje heet dus gaan we maar in de schaduw liggen! Groot strand en omgeven door bergen:)

• 18 Januari 2014 - 13:34

Ooms:

Weer met veel plezier jullie reisverslag gelezen en vind het iedere keer weer geweldig hoe jullie het allemaal doen.
    Hier gaat alles goed en we hebben vandaag lekker weer.Minder wind dan anders. Bij jullie is het wel warm zeker.Ik volg vaak het weer op CNN. Nog mooie en goede reisdagen gewenst.

Ooms

• 18 Januari 2014 - 20:05

Rob:

Hè meiden wat een belevenis allemaal, gelukkig niet de haai in je haren gevonden maar die spin kan ik me voorstellen dat je het uitgeschreeuwd hebt.
    Heel veel succes en plezier op jullie reis en hopelijk geen branden, zoals wij hier zien op journaal, maar heel veel natuur schoon en nieuwe belevenissen.

• 18 Januari 2014 - 20:06

• 18 Januari 2014 - 20:06

• 18 Januari 2014 - 20:24

Sonja:

Hoi Lotte en Anouk,
    Leuk verslag weer! Succes met jullie reis met de camper. Veel plezier, dikke kus van mij!

• 18 Januari 2014 - 22:37

Astrid:

Hé kanjers, wat een geweldig verhaal zeg. Leuk om het allemaal te lezen. Ik heb een plaatje opgezocht van die spin. WAT EEN ENG EN GROOT BEEST! Logisch dat je gegild hebt. Ik vind jullie camper ook geweldig. Veel plezier en geniet van alle belevenissen. Dikke kus, Astrid

• 20 Januari 2014 - 21:05

Ilse:

Wat een super leuk verslag is er weer geschreven en wat hebben jullie weer veel meegemaakt.Ik heb je hier horen gillen hahaha maar wel logisch dat zou ik ook gedaan hebben.De foto's van de camper heeft Sonja door gemaild leuk dat het allemaal gelukt is en ook wel weer een ervaring rijken om links te rijden.Ik kijk uit naar het volgende verslag en stuur de zon deze kant op.Geniet maar heel veel......

• 26 Januari 2014 - 11:03

Buuffie:

Hoy Lotte en Anouk,
    Het is dus nu "kik(ken)" he. Jullie eigen home. Wel weer veel meegemaakt zeg. Dat 1ste strand was inderdaad wel erg klein zeg. En dan al dat file leed. Lijkt Nederland wel als je naar Zandvoort gaat ha ha.
    Ook leuk dat jullie dat nieuwjaarsspektakel hebben meegemaakt. Dus geen drank, jammer he. Maar dat hebben jullie in die fantastische disco goedgemaakt. Heel apart met dat zwembad. En dan die spin nog zeg.
    Nou meiden, rustig op de surfplank. Veel plezier en kiek goed uut.
    Dikke knuffel
    ................