China - Reisverslag uit Peking, China van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu China - Reisverslag uit Peking, China van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Lotte

18 Juni 2014 | China, Peking

Nihau!

We arrived in Beijing! We kwamen na 4 uur met de sneltrein vanuit taiyuan aan in beijing. We besloten dat we met de taxi gingen aangezien het al laat was en onze ervaring in guangzhou ons nog fris in het geheugen stond. Het hostel had gezegd dat het 25 rmb zou kosten met de taxi. Eenmaal buiten bij de taxi's vroegen ze 100 rmb! Nou, dat doen we niet. We besloten voor 4 rmb met de metro te gaan en op goed geluk het hostel te vinden. Schijnbaar hebben we onze reisskills weer terug want we vonden het! We zijn gaan inchecken en zijn ons bed ingegaan.
De volgende dag hadden we een luie dag. We zaten lekker te lunchen toen we een Iers meisje leerden kennen. Ze vroeg of we haar wilden helpen wakker te blijven. Ze was net met het vliegtuig aangekomen en had last van een jetlag. Uiteindelijk hebben we gezellig de hele dag met z'n drieën in het hostel gehangen.
De volgende dag begon ons avontuur in deze grote stad dan. We gingen met z'n drieën naar de forbidden city. Het was even zoeken, maar we hadden de ticketoffice eindelijk gevonden en zijn naar binnen gegaan. Natuurlijk waren we eerst door de gate gegaan waar de bekende foto van Mao hangt. Jeetje, wat een indrukwekkende poort! Enorm narcistisch om je eigen foto daar op te hangen, maar ik vond het zeker indrukwekkend! Eenmaal binnen waren er vijf bruggen die naar de forbidden city leidden en dan kom je in een enorm complex met allemaal mooie grote gebouwen met chinese architectuur. Werkelijk prachtig om te zien. We zijn willekeurig gebouwen in gelopen, waar vaak een zetel voor de keizer stond. Elk gebouw heeft weer een ander doel. Ik denk dat ik verdwaald zou raken! Welk gebouw was ook alweer waar ik mijn ceremoniele kleding had hangen? Pff, ongelofelijk! Op het einde is de imperial garden. Ook zeker een bezoekje waard! Meest gekke bomen en andere planten. Er zijn ook gouden leeuwen die onder een poot de wereldbol houdt. Dit betekent dat de keizer macht had over de gehele wereld. Een andere gouden tijger heeft zijn poot op een kleine tijger. Dat betekent dat hij vruchtbaar is. Ook zijn er gouden olifanten die in de meest onnatuurlijk houding staan. Dit betekent dat de keizer zoveel macht heeft dat hij olifanten dat kan laten doen. Hahaha wat een onzin. Op elk dak zijn ook draken geplaatst. Dit is ter bescherming. Hoe meer draken op een dak, hoe belangrijker het gebouw.
Om 2 uur hadden we een klokshow. In de lonely planet stond het omschreven als het onderdeel wat je niet moet missen in de forbidden city. Nou, wij netjes daarheen en wachten op de klokshow. Ik denk dat de lonely planet rewritting nodig heeft want het was de meest kansloze show die ik ooit gezien had. 1 verschrikkelijk lelijke klok in het midden, die niks deed en daaromheen in een halve cirkel andere gekke klokken. Nou vier klokken werden opgewonden en poppetjes begonnen te draaien. Woehoe! Haha we hebben wel enorm gelachen! Toen we naar buiten wilden, was het keihard aan het regenen! Shit, oke, we wachten tot 3 uur, misschien is het dan over. Maar nee, het werd alleen maar erger. We besloten dan maar in de regen terug naar het hostel te rennen. De forbidden city was ondertussen ondergelopen en de afvoeren hadden moeite om het water weg te werken. Tot onze enkels stonden we in het water en renden als kleine kinderen door de plassen! We gingen van ene naar andere overdekking en gingen gauw weer verder. Alle chinezen keken ons aan van 'wat doen die blanke meisjes nou weer?! Die zijn echt gek!'
We hadden de grootste lol, waren zeiknat en voelden ons net weer 7 jaar! Eenmaal buiten de stad, was het minder hard gaan regenen en konden we rustig naar huis lopen. Hahaha misschien hadden we iets langer moeten wachten.....maar what the fuck, het was super grappig!! In het hostel hebben ons omgekleed, hebben ons opgewarmd voor de tv met een film en zijn 's avonds wat gaan eten. Hahaha what a way to see the forbidden city!
Volgende dag hadden we the secret great wall tour geboekt. We gingen dan eindelijk naar de great wall!!! Dat is waar we voor gekomen zijn aaaah!! Om 7:30 werden we opgehaald met een gare auto en werden we met z'n drieen naar het zogenaamde balding onderdeel van de muur gebracht. De rit duurde wel twee uur! Eenmaal aangekomen, zagen we prachtige bergen met mooi groen woud eromheen. De muur was onderweg al aan ons voorbij geraasd. De tourgids bracht ons naar het begin en schepte op dat hij de muur elke dag loopt, maar omdat hij dik is er langer over doet dan wij. Hij vertelde dat de spreuk die voor de ingang van de muur staat, betekent dat je een true hero bent als je de muur beklommen hebt. Daarna liet hij ons achter en ging terug naar het begin. We mochten zelf drie uur lang naar alle zes de torens, die op de muur gebouwd zijn, lopen en dan weer terug. We zouden er volgens hem een anderhalf uur over doen. Haha grapjas, hij loopt de muur dus helemaal niet elke dag!
Daar gingen we dan! We begonnen bij de tweede toren en konden tot de zesde toren lopen. Het heet de secret tour omdat er geen enkele toerist komt. We waren dus helemaal alleen op de muur!(op enkele werknemers na) wauw! Super mooi, het uitzicht was echt verbluffend! De muur was erg indrukwekkend. Het begin van de klim was nog te doen. Er waren netjes traptredes en leuningen, maar naarmate we de klim vorderden, werd het moeilijker. De tredes verdwenen, stenen ontbraken überhaupt en de echte klim was begonnen. Het weer hielp gelukkig wel een beetje mee. Het was 12.30 maar het klimaat is hier heel anders dan in de rest van beijing. Er is bijna geen pollution, wat altijd blauwe lucht betekent en de temperatuur was 32 graden met een heerlijke fris windje. Dit laatste hadden we waarschijnlijk te danken aan de bergen waar de muur op gebouwd is. Hoe hoger we kwamen, hoe meer uitgeput we raakten. Het werd steeds moeilijker, maar na 2 uur hadden we dan eindelijk de zesde toren bereikt en het was elke zweetdruppel waard! Wat een prachtig uitzicht en wat een heroïsch gevoel hadden we! Onderweg waren we chinese mensen tegengekomen die aan de muur werken. Jeetje, hoe doen die mensen dat elke dag! Ze vonden het leuk om ons te zien, groetten ons netjes in het chinees en net als elke andere chinees, begon een gesprek met ons in het chinees. We begrepen er weinig van, maar het enige watw e wel begrepen was dat ze ons langzaam vonden. Hahaha we know....
De klok tikte dus we zijn met een bloedgang naar beneden gegaan en kwamen op tijd aan bij het begin. Jeetje het was wel een klim, maar het was een geweldige ervaring! Een ervaring om nooit te vergeten. Zo gek om alleen te zijn op de muur zonder 1000 andere toeristen! Dit was ook nog is het oudste deel van de muur. In 1 zin: wat een ervaring! Eenmaal beneden kregen we een lekkere chinese lunch en werden we terug naar het hostel gebracht. We waren gesloopt! We zijn lekker film gaan kijken en 's avonds lekker chinees gegeten. We gaan de dumplings nog missen als we terug zijn! We probeerden de nightmarket nog te zoeken, maar konden die niet vinden.
Donderdag zijn we met z'n tweeen naar het jingshu park achter de forbidden city gegaan. We namen de trap naar de top van het park en konden zo over de hele forbidden city kijken en de rest van beijing! Prachtig om de forbidden city van bovenaf te zien. De rest van beijing bestaat uit grote hoge bussiness gebouwen. Dichtbij is ook een mooi meer. We zijn lekker in de schaduw gaan zitten en lekker zitten eten. Om zes uur zijn we terug naar het hostel gegaan. We hadden met Gem afgesproken en zijn eend gaan eten. Waar kan je immers beter peking eend eten dan in beijing?! Lotte en ik hadden nog nooit eend gegeten, maar Gem wel. We kregen drie borden met de huid, het vlees en vlees met huid. Dit koesten we in een klein pannekoekje rollen met saus en komkommer. Heerlijk! De huid vonden we niet zo lekker, maar Gem gelukkig wel. We hebben zeker genoten van de peking eend!
De volgende dag zijn we naar het mausoleum geweest, waar het lichaam van Mao ligt. Een heel gedoe, want je mag niks mee naar binnen nemen dus moet je je tas eerst ergens achterlaten en dan kan je naar binnen. Net als in vietnam liepen we in een rijtje achter elkaar aan en liepen zo langs het lichaam van Mao. Wederom vroegen we ons af of het een echt lichaam was of dat het van wax was. Ach, het was gratis! Hahaha daarna zijn we naar het nationale museum van beijing geweest. Een gigantisch groot gebouw wat door duitse architecten is gebouwd. Er was een internationale wedstrijd geweest omtrent de bouw van het museum. Duitsland had schijnbaar het mooiste ontwerp. Het nederlandse ontwerp hing ook in het museum en had uiteraard mijn voorkeur ;).
Beneden waren vooral veel kunstvoorwerpen te vinden uit de qing en ming dynastie. Ook was er veel informatie over de geschiedenis van china, maar het engels is slecht of beperkt waardoor je weinig van de informatie snapt. Boven waren tentoonstellingen van buddha's, jade, munten en de geschiedenis van Het museum. Mijn interesse was niet gewekt. We hebben nog over het tianenplein gewandeld en zijn naar het nieuwe opera gebouw gelopen. Vervolgens zijn we naar een overdekte markt gegaan, een soort van beverwijkse markt. Gem vertrok met de trein naar Chengdu dus we gingen terug naar het hostel en hebben afscheid genomen. 'S avonds zijn we door de toeristische straat van beijing gelopen. De volgende dag hebben we de laatste inkopen gedaan en boodschappen voor in het vliegtuig. In de ochtend waren we naar de zogenaamde hutong areau gegaan. Dit is het oude gedeelte van china. We hebben door kleine straatjes gelopen, waar locals wonen. Leuk om te zien. In de avond hebben we nog wat rondgelopen en voetbal gekeken! Zondag hebben we lekker uitgeslapen, zijn gaan inpakken en hebben bij de starbucks met koffie en cheesecake gevierd dat we de beste trip van ons leven hebben gemaakt en dat het helaas het einde was. Op onze laatste avond wilden we wat speciaals doen dus zijn we naar de opera gegaan. Laat ik er niet te veel woorden aan vuil maken, maar het duurde een uur, was met engelse ondertiteling en was meer een kungfu muscial dan opera. We hebben een lekker chinees biertje in het hostel genomen en de laatste dingen ingepakt.
Maandag zat onze reis er helaas op! Om 7 uur zijn we met de metro naar het vliegveld gegaan en om 11.40 vlogen we. We hebben eerst een stopover in moskou en vliegen dan door naar amsterdam. Waarschijnlijk zijn we al lang en breed in amsterdam als je dit leest, maar ik wilde toch het einde van onze reis ook nog vastleggen.

En nu gauw stoppen met lezen en gewoon vragen naar onze verhalen!