Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu

Christchurch

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Lotte

10 November 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Na de lange reis waren we dan eindelijk aangekomen. Een hartelijk welkom kregen we niet want het was maar 11 graden en het regende! Daar waren we niet helemaal voor nAar nieuw zeeland gekomen! Met de bus zijn we naar ons hostel gegaan en werden we onderweg geholpen door een sexy maori met veel tattoo's! Eenmaal in het hostel hebben we spullen uitgepakt en zijn we in slaap gevallen! We zijn toch maar opgestaan en boodschappen gaan doen een stukje verderop. Terug in het hostel hebben we gegeten en zijn weer naar bed gegaan. De volgende dag zijn we naar het centrum van christchurch gegaan met de bus. Daar zagen we dat de stad grotendeels nog steeds verwoest is en kantoorpanden en winkels nog leeg staan. De aardbevingen van 2010 en 2011 hebben de stad grote schade aangebracht. Heel jammer, het lijkt in sommige gedeeltes wel een spookstad. We hebben het bekende cathedral square bezocht, waar de ingestorte cathedraal staat. Daarna zijn we naar de botanische tuinen gegaan en hebben we genoten van het zonnetje:) vervolgens zijn we naar the earthquake experience gegaan, waar een container gevestigd is met foto's en filmpjes van de aardbevingen. Erg indrukwekkend. We waren daar erg laat dus moesten helaas weg omdat ze gingen sluiten. De stad was ondertussen door iedereen verlaten, waardoor we besloten terug te gaan naar het hostel. Donderdag zijn we naar een klein havenstadje een half uurtje van christchurch gegaan,lytelton. Op de bushalte kwamen we nog een nederlandse vrouw tegen die al 55jaar in christchurch woonde. We waren aan het klagen over de bus die te laat was, maar zij zei dat hij wel opt tijd was. Na goed kijken op de timetable bleek dit ook zo...blondies. Aangekomen in lyelton bleek dat dit stadje erg tegen viel. Er was een grote industriële haven en welgeteld een klein straatje met cafeetjes. Iets gegeten en gedronken, maar toch besloten om naar boven te lopen, de bergen in. Schattige huisjes en mooi uitzicht. Besloten dat we dit dorp na een paar uur wel gezien hadden en zijn met de bus terug gegaan. In het centrum van christchurch was het eerste zogenaamde cup and show festival. Een podium en kraampjes met eten en spullen stonden in het centrum. Nieuw-zeelandse Churro's gegeten en een dansje gewaagd. Helaas moest de regen het verpesten, waardoor we terug naar hostel gingen. We waren koud!! (En dan te bedenken dat we dik aangekleed waren! Het is namelijk best fris hier) Op de terugweg in de bus nog de beste gekste buschauffeur gehad. Heel vrolijk, vol tattoos en gek als een deur. Hij vroeg of we adults of children waren, waarop wij zeiden twee children. Well, young woman get in and here are your tickets! Don't tell anybody;)haha. Vrijdag zijn we naar akaroa, twee uur rijden van christchurch, gegaan. We gingen met een busje en de buschauffeur vertelde nog allemaal dingen over christchurch. Hij vertelde ook waarom de aardbevingen hier plaatsvonden ( door de continentale platen) en vertelde wanneer we over de scheidslijn van de continentale platen reden. We reden door de bergen naar akaroa, bovenin de bergen werd het erg mistig waardoor we de stad niet meer konden zien. Beneden aan de voet van de bergen lag het havenstadje akaroa, wat lange haven betekent. Er was meteen een gezellige sfeer! We liepen even door het stadje, waarna we de bergen in zijn gelopen. Mooie omgeving! Ondertussen konden we goeie testshots met lotte haar camera doen! Op de weg terug kwam een oude man op een quad naar boven rijden met z'n hond. Hij stopte en bood ons een keiharde mandarijn aan. 'We moesten iets van de locals proeven.' Hmmm heerlijk keiharde mandarijnen, wie houdt er niet van? Anyway, super aardig. Later zijn we met een boot de zee opgegaan en hebben we black cat dolfijnen gespot, zeehonden en pinguïns! We stonden voor op dek en vonden dat misschien nog het allerleukst. Keihard over de golven (nee niet met de wind in onze haren! Capuchon op en als pinguïn op de boot). Als kleine kinderen waren we op zoek naar de dolfijnen etc. Lotte had hier duidelijk oog voor, want die spotte de een na de ander. De man van de boot zag lotte wijzen en vroeg telkens of ze wilde uitbeelden wat ze zag. Zonder moeite kon lotte dolfijnen en pinquins na doen. Duidelijk haar beroep misgelopen! Tegelijkertijd met lotte deed iemand anders ook de pinquin, maar de man moest toegeven dat lotte een betere pinquin was, misschien toch de capuchon? Haha anyway, heel leuk en mooie omgeving! Mooie grotten ook! Op de terugweg naar de haven kregen we lekker warme chocomelk:) bij de haven kregen we een aandenken en stond de bus op ons te wachten. We reden naar de top van de berg en konden daar over de stad uitkijken! Doorgereden naar een kaaswinkel waar ook nederlandse kaas was. Tja, wat zal ik zeggen, geen slechte kaas maar wij kaaskoppen kennen wel betere! Terug in christchurch zijn we bij een live music cafe gaan eten en hebben onze trip een beetje uitgestippeld. De volgende ochtend uitgecheckt en het centrum ingegaan. Er is een veldje met allemaal witte stoelen, ter nagedachtenis aan de overledenen van de aardbeving van 22/2/2011. Daarna De kartonnenkerk bezocht (ja de kerk bestaat grotendeels uit karton) en een kaarsje voor lotte haar opa gebrand. Vervolgens naar de bus gegaan, die ons naar onze volgende bestemming, dunedin, brengt! Tot het volgende verslag! Kusjes van ons:)!

• 10 November 2013 - 22:21

Astrid:

Hi ladies, wat een leuk verslag. Jullie maken al heel wat mee zeg. Jammer dat het geen lekker weer is. Dat zou alles toch anders maken. Best wel indrukwekkend denk ik, die 'spookstad'. En toch wel gek, als iemand in het Nederlands tegen jullie begint te praten. Iemand die al zo lang daar woont! Anouk, het valt me wel van je tegen dat Lotte degene is, die de dolfijnen eerder ontdekt dan jij. Dat ben ik niet van je gewend na Canada. Hahaha
    Meiden, ga zo door. Veel plezier en ik blijf jullie volgen.

• 11 November 2013 - 07:57

Sonja:

Wat leuk om weer iets van jullie ervaringen te lezen en toch al veel gedaan in korte tijd!

Geniet nog lekker en tot het volgende verslag!

• 11 November 2013 - 09:06

Peggy:

Ik ben jaloers op jullie meiden, wat maken jullie een leuke dingen mee! Zijn er foto's gemaakt van Lotte die een pinguin nadoet? Ik kan niet wachten om die te zien! ;) x

• 11 November 2013 - 12:20

Ooms:

Wat een leuk verslag van jullie belevenissen.Ik heb de kaart van N.Z. erbij gepakt om te kijken waar jullie nu zijn. Hier alles goed. Kijk weer uit naar het volgende relaas en wens jullie een fijne tijd toe .
    Geweldig dat jullie dit allemaal kunt meemaken. Veel plezier!!groeten Ooms

• 11 November 2013 - 17:47

Mindy:

Heej Ladies!

Wat een leuk verslag! Heerlijk om te lezen dat jullie ondanks dat sommige dingen een beetje tegen vallen (o.a. t weer) jullie je toch vermaken en lol hebb en (met lotte's dieren immitaties :P )

En ookal vallen sommige dingen een beetje tegen, dat mag de pret niet derfen en jullie hebben nog zooooooveeel meer te beleven en ik ben er van overtuigd dat het merendeel niet tegen zal vallen!!!!

Geniet!

P.s. Lot met Joy gaat het super!! Ze accepteerd het halster (al na 2 dagen) alsof ze nooit anders gewend is, ze stopt zo haar neus er in hihi en ik heb al een paar keer met haar aan de hand alngs de weg en in het bos gewandeld (zonder andere paarden) en ze is zooo super braaf!! op wat kleine mini misstapjes van spannende dingen na, maar dat is logies :D

xxxxx

• 11 November 2013 - 18:08

Marijke:

Veel plezier in Dunedin! XXX

• 11 November 2013 - 19:17

Monique:

Wat heerlijk om jullie verslag te lezen, kunnen we een beetje mee genieten. Anouk heb je de video functie van de camera van Lotte uitgeprobeerd op de boot??? Wat zou ik dat graag willen zien..... Toch niet voor niets op de theaterschool geweest.. Het weer gaat steeds beter worden daar en hier kouder. Het gaat helemaal goed komen. Have fun knuffels van ons