Part 1 onze reis door new south wales, queensland - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu Part 1 onze reis door new south wales, queensland - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu

Part 1 onze reis door new south wales, queensland

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Lotte

26 Februari 2014 | Australië, Mount Isa

Oi lieve lezers, hier eindelijk weer even een teken van leven down under;) Het is alweer een tijdje geleden dat we iets geschreven hebben en aangezien we niet heel veel hebben opgeschreven moet ik echt even graven in die grijze massa bovenin... Eens even denken, ik geloof dat anouk is geëindigd bij pearl beach en de enorme huntsman ( doodeng vond ik dat beest! ) anyways inmiddels zitten we al in Cairns en hebben we al dik 3900 KM gereden en zijn we een hoop mooie herinneringen verder. We reden vanaf Grafton (pearl beach area) verder naar Newcastle, waar we doorheen zijn gereden omdat we het niet zo uitnodigend vonden richting Hawks nest. Mooie plaats gelegen aan de kust en omringd door allemaal baaien, meren en rivieren. Hier maakten we bij aankomst kennis met de wifi die ze tegenwoordig op de meeste "luxe" campings hebben! Eerlijk, toch te gek voor woorden... WIFI op een CAMPING.... Maar toch stiekem wel blij mee haha. Daarna een mooie wandeling gemaakt naar een schiereiland met een mooie uitkijk over de kustlijn richting het noorden. Was wel weer even een pittige klim hoor, we zijn toch wat minder actief sinds we weg zijn uit NZ en "kik" onze camper hebben.

De volgende dag zijn we door Myall lake nation park gereden en bij heel veel mooie plekken even gestopt. Een van de mooiste stops die dag vond ik toch wel de sand dunes met uitkijk op broughton island. Prachtige duinen waar bijna niemand nog op gelopen heeft die uitmonden op een geweldig mooi strand. Daar gaan de harten van iedere hobbyfotograaf sneller van kloppen, mijne wel in ieder geval. Na een mooie dag moesten we een camping zoeken en helaas waren veel met 4 wheel drive acces en aangezien het niet wemelt van de bordjes camping 300 m on left or right waren we genoodzaakt om op een overnight restarea te slapen langs de snelweg vlak voor Port Macquarie. Wel even gek maar we waren niet de enige gelukkig, zijn meerdere reizigers die van gratis overnachten houden en het geluid van de suizende auto's en het plassen op een dixie wel kunnen waarderen. We vonden het wel een beetje spannend en gek. Na een redelijk goede nacht lekker wezen ontbijten en kwam Greg een vriendelijke aussie uit de buurt van Brisbane ons vertellen wat de highlights zijn in zijn buurt en mochten we hem bellen in geval van nood. Super chille gast en heel behulpzaam, zoals de meeste aussies wel zijn eigenlijk.

Na een heerlijke nacht langs de snelweg zijn we bij Port Macquarie naar een koala opvang geweest en daar het een en ander over koala's geleerd. Veel koala's die daar binnen worden gebracht zijn gewond door bosbranden of aanrijdingen en worden liefdevol door vrijwilligers verzorgd waarna ze weer worden vrijgelaten in de natuur. Echt geweldige beesten, slapen en chillen dik 20 uur per dag! Wie wil dat nou niet!? Raar feitje is alleen dat veel koala's chlamydia hebben en een van de verschijnselen is een natte kont, veilig seksen is er dus niet bij voor die schattige bolletjes. Voor de rest niet veel boeiende dingen gedaan en daarna een national park opgezocht en daar geslapen tussen de kangaroo's en de goanna's! Heel normaal op zulke campings:) de goanna's vond ik wel een beetje groot dus bleef op afstand maar de kangaroo's laten je mooi dichtbij komen, echt gaaf! De volgende dag besloten we de waterfall way richting het binnenland te volgen en te stoppen in Armidale. Je raad wel wat we onderweg tegenkwamen ;) juist een aantal mooie watervallen. Prachtig hoe het landschap langzaam andere vormen aan neemt en je je ineens een weg waant door de bergen die daarna weer overgaan in heuvelachtig landschap met grazende koeien hier en daar. Dit noemen ze het begin van de outback denk ik, geweldig mooi. Vlak voor Armidale kregen we een flinke regenbui en moest ik vol op mijn rem voor de overstekende koeien die werden gedreven door een man op een quad en zijn hond. Zo gaat dat hier, de koeien lopen gewoon op de " snelweg" met zelf gemaakte bordjes "Caution cattle on road". Zouden ze eens bij ons moeten proberen dan staat er meteen minstens 10 km file:D
Aangekomen in Armidale zagen we al dat het een typisch Australisch stadje is waar niet veel te doen is dus een nacht was voldoende!
Volgende dag onze weg weer terug vervolgd via Glenn Innes en Grafton. Daar nog wat rondgereden langs de kust voordat het tijd werd om richting Byron Bay te vertrekken.

Byron Bay, the place to be om te surfen en van de chille lifestyle te genieten. Nou wij hebben heerlijk genoten van de regen ja... We dachten dat wordt lekker relaxen op het strand en een beetje surfen hier en daar maar we zijn elke dag maar gevlucht en zelfs een keer naar de film geweest in ballina, stadje zuidelijker van Byron. Kan je nagaan wat een weer, en tot overmate van ramp hield de koelbox ermee op en bleef de airco maar lekken in de auto. Wij met een hoop moeite de 24 uurs help service proberen te bellen, die natuurlijk niet te bereiken zijn!? en toen maar een mail gestuurd waar ze wel op antwoorden gelukkig. Volgende dag lieten we in een dorpje vlakbij onze koelbox en airco maken terwijl wij even een wandeling maakten door het "hippie" plaatsje. Iedereen daar leeft nog in de jaren 70 ofzoiets, kleding loopt achter en iedereen is chill maar ze zagen er wel slecht uit.. Het is maar waar je van houd, lekker geïsoleerd en heel de dag blowen, toppppp!!!!! Na een uurtje hadden we het wel dan ook wel gezien en liepen maar weer terug in de hoop dat de koelbox en de airco het weer deden. Helaas was de koelbox goed stuk dus die konden we pas de volgende dag halen.
Maar zoals ik al zei schijn je goed te kunnen surfen hier dus dat moesten wij natuurlijk ook even meemaken nadat we ons hadden laten omlullen door een verjaarde surfer die op de camping kwam om ons een goedkope surfles aan te bieden. Geld moest vooraf betaald worden dus we waren een beetje sceptisch en hoopten dat het busje ons wel daadwerkelijk op kwam halen om half 8. Gelukkig kwam het busje en werden we in de regen ( ja we hadden echt veel regen in byron ) naar het strand gebracht. Leuk je eerste surfles in de regen, had hem iets anders voorgesteld maarjaaa nat word je sowieso dus... Eerst op het strand het opstaan oefenen en daarna het water in. Met hulp van onze verjaarde surfer Ted pakten wij onze eerste golf staand op de plank:) goed he van ons :D wij zijn zo geweldig:P daarna mislukte het af en toe maar grotendeels konden we wel wat golven pakken en bleven we ook daadwerkelijk staan tot aan t strand! Wel een hele workout maar heb er enorm van genoten! I like surfing!!!! Anouk geloof ik iets minder, met name als iets niet helemaal gaat zoals anouk het wil is het altijd minder leuk, he anouk;)
Toen was het 26 januari, Austalia day. De koningdag in australie waarin iedereen helemaal uit zijn dak schijnt te gaan. Wij hadden er erg veel zin in en vertrokken halverwege de dag richting het centrum van Byron Bay om eens even flink die gezelligheid met iedereen mee te vieren!! Helaas bleek het niet zo heel druk te zijn en lag iedereen gewoon op het strand zoals elk andere dag, in de cafe's was het wel wat drukker maar niet zoals we verwacht hadden. We bleven wat rondhangen opzoek naar gezelligheid en besloten om onszelf maar te trakteren op Mexicaans eten. Restaurant zag er gezellig uit en het was er druk dus dat is een goed teken. We hebben heerlijk gegeten, gedronken en gratis cocktails gehad van de Nederlandse barman en een hoop lol gehad met zn 2en! Toch nog een leuke terugblik na de mislukte poging om uit te gaan daarna, muziek was slecht en er waren weinig mensen in de meeste clubs... Achjaaaa we hebben het droog gehad die dag en heerlijk gegeten, wat wil een mens nog meer ;)
De dag erop was het weer tijd om verder te reizen, helaas hebben we het echte relaxte sfeertje in byron niet mee kunnen maken vanwege het weer maar wie weet in de toekomst.

Na Byron Bay zijn we naar Mount Tamborine gegaan op aanraden van Greg. Een berg met een mooie waterval en prachtige stukken bos/regenwoud waar je heerlijk kunt wandelen. Prachtige omgeving om weer even het luie zweer eruit te lopen. Anouk en ik keken elkaar aan en dachten allebei hetzelfde, namelijk; wat heerlijk om weer te wandelen door het bos/ regenwoud, net alsof we weer in NZ zijn:) Nooit gedacht dat we dat zouden zeggen maar we misten het echt! Het was alleen wat jammer van de regen die we hadden af en toe maarja dat is niks nieuws sinds we in Australië zijn, voelt een beetje als thuis zeggen we dan maar tegen elkaar. Volgende dag ook maar de regen ontvlucht en richting surfers paradise gereden. De place to be voor strand, feesten en surfen. Nou wij zijn er met een bloedgang doorheen gereden, en ergens buiten de stad op een camping geslapen en de volgende dag meteen weer vertrokken richting Cleveland om naar Stradbroke Island te gaan. Dat leek ons leuker dan een foute Amerikaanse badplaats met een hoop hoge gebouwen en geen sfeer! Eenmaal bij Cleveland aangekomen waren we net te laat om de ferry te pakken naar het eiland. Zou zonde zijn als we daar maar een paar uur konden blijven inplaats van een hele dag. Die nacht op een parkeerplaats geslapen omdat er geen camping in de buurt was. Die schijnen allemaal verkocht te zijn in ruil voor het geld dat hun land opbrengt.
De volgende dag de ferry gepakt naar Stradbroke Island en heel wat mooie stranden en kliffen gezien! De dropjes zijn erg klein en verder is er niet veel te beleven dan wandelen en op het strand liggen. Vlakbij onze laatste bestemming lag een prachtig mooi , wit, breed verlaten strand met een waarschuwingsbord dat we niet mochten zwemmen vanwege haaien en sterke stroming. Erg verleidelijk zo mooi zag het water eruit, totdat anouk een vin zag. Kijk een haai riep ze, maar na goed kijken zagen we dolfijnen vlak langs de kust zwemmen. Wat een prachtig mooi gezicht, verschillende groepjes met een paar kleintjes erbij. Dat zie je ook niet elke dag! Maar aan al het moois en leuks komt een eind, zo ook aan een mooie dag Stradbroke Island, prachtig mooi op aanraden van Greg! Wat een goede ideeën had onze nieuwe surrogaat vader toch ook :P

Nu was het tijd om richting Brisbane te vertrekken, was wel een eindje rijden maar dat moest te doen zijn. We lazen al in ons camping boek dat er vlakbij Brisbane een mooi natuurpark is waar we goedkoop konden staan met " kik" dus met de vlam in de pijp die richting op. Aangekomen bij het visitorscentrum bleek die al gesloten te zijn dus zijn we maar op eigen houtje het park ingereden. Prachtig mooi door de bergen en de bossen maar geen camping te vinden, na dik een half uur rijden omgedraaid en toch maar even een kijkje gaan nemen bij een restarea vlakbij de ingang van het park. Het was inmiddels al donker geworden het pad ernaartoe was stijl en was 5 minuten verwijderd van de hoofdweg. We hebben hooguit 30 seconden stilgestaan en zijn maar weer omgekeerd want dit voelde niet chill.... Te donker en te stil, dat vertrouwden we niet helemaal. Toen maar een camping uitgezocht en daarheen gereden. Net even buiten het centrum van Brisbane in de wijk newmarkt. Het was al laat dus snel gegeten en na een heerlijke douche ons bed ingedoken. De volgende dag was het chinees nieuwjaar en dat werd gevierd in chinatown net even buiten het centrum van Brisbane. We hoorden dat het om 5 uur zou beginnen dus konden we mooi nog even Brisbane verkennen. Met de bus het centrum in gereden en de ferry genomen over de rivier en wat mooie kerken en gebouwen gezien. Voor de rest vond ik het geen geweldige stad maar naar was het niet. Natuurlijk voor opa een kaarsje gebrand in een van de grote en prachtig mooie kerken midden in het centrum. Blijft fascinerend hoe ze honderden jaren geleden zulke mooie hoge gebouwen konden maken, zoals opa zei: dat mensenhanden dit kunnen maken.... Ongelofelijk!
Inmiddels was het rond 5 uur en kwamen we chinatown binnen lopen, een kleine straat met Chinese versieringen, kraampjes en een podium. In de loop van de avond werden er optredens gegeven en werd er de drakendans gedaan. Het was allemaal niet heel spectaculair en na een paar uur hadden we het ook wel weer gezien. Het vuurwerk was een duizendklapper van een zwak kaliber en de sfeer werd er niet veel beter op. Jammer dat we dat niet meemaken in China, daar was het vast veel spectaculairder geweest! Achja, we maken het wel allemaal maar weer mee:D klagen doen we thuis wel weer als we saai aan het werk zijn en onze reis tot een ver verleden behoort. Maar ik was gebleven bij het wachten op de bus die ons weer naar de camping zou brengen. We moesten helaas een uur wachten maar voor entertainment werd gezorgd. Een man was de karaoke versie van de meest slechte nummers aan het zingen en bracht iedereen in de stemming en hield ons wakker, behalve een mevrouw in een rolstoel die dubbelgevouwen in slaap was gevallen. Ze viel 3 keer bijna op de grond en na een half uur kwam er een ambulance die haar wakker maakte, wat functies controleerden en vroegen of ze mee wilde maar ze weigerde. Ook hier in de grote steden zie je veel junks en zwervers.

Na Brisbane zijn we naar Noosa gereden, een mooie plaats aan de kust. In ons campingboek stonden niet veel campings in deze plaats dus reden we naar het centrum om informatie te vinden over campings rondom Noosa. Daar werden we geholpen door een aardige vrouw die Nederlands bleek te zijn. Na een leuk gesprek over onze reis en over de reden van haar emigreren 10 jaar geleden nodigde ze ons uit voor een lekker ontbijtje de volgende ochtend in haar huis even buiten Noosa. Wij konden dit lieve gebaar natuurlijk niet afslaan en zijn de volgende ochtend naar hun geweldig mooie huis gereden, gelegen op een heuvel met zwembad en uitzicht op een berg. Adembenemend mooie plek! Na een heerlijk ontbijtje bij John en Marga besloten wij op hun hond te passen omdat hij anders de hele dag alleen was en omdat wij het wel gezellig vonden met de hond bobby. Eerst gingen we naar mooie lookout waar je 360 graden over noosa kon kijken. Prachtig! Bobby kreeg het warm en we besloten een duik in de zeete nemen bij het hondenstrand. Bobby vond de andere honden niet interessant genoeg, vond de stroming te sterk en was al helemaal niet gecharmeerd van anouk haar spelletje met de bal. Ach, hij heeft wel even lekker in het zand kunnen graven en lekker naast ons gelegen. 'S avonds brachten we de hond terug en mochten we ons avondeten. In hun keuken klaarmaken, waarna we getrakteerd werden op een overnachting in hun huis in een twee persoonsbed! Jeetje, wat een luxe zeg! Heerlijk!

Onze avonturen op Fraser en whitsundays komen ook zo snel mogelijk online :)

Liefs anouk en lotte

• 27 Februari 2014 - 07:43

Rob:

Ik vond het weer heerljk om wat te lezen van jullie(Lotte) hahahaha.
    Ik blijf me verbazen over de dingen die jullie ondernemen en meemaken. Het lijkt haast wel een verhaal uit een boek. Ik ben wel heel trots op jullie wat jullie allemaal ondernemen en meemaken, ook wel een beetje jaloers.
    Meiden ik zou alleen maar zeggen maak veel plezier en geniet ervan.
    Een hele dikke knuffel van mij ;-)

• 27 Februari 2014 - 08:10

Mindy:

Heej toppers!! Wat is het toch elke x heerlijk om jullie verslagen te lezen!! Zo maken de mensen thuis het toch ook allemaal n beetje mee ;) en kunnen we hier groen aanlopen van jaloezie :p lekker blijven genieten meiden maar das volgens mij niet moeilijk ;) take care!! Xxx

• 27 Februari 2014 - 10:12

Ooms:

Genoten van jullie bevindingen.Jammer dat het zoveel regent.Maar toch blijven jullie optimistisch en gaan er toch opuit.
    Ik geniet steeds van het verslag en vind het knap zoals het geschreven wordt, want dat is best lastig.
    Meiden genieten nog en een goede reis verder.
    Knuffel van mij.

• 27 Februari 2014 - 12:30

Astrid:

Hello ladies, wat een prachtig verhaal weer! En wat een belevenissen. Ik lees jullie verslag met veel plezier. Jammer dat het weer niet altijd meewerkt, maar dat houdt jullie gelukkig niet tegen. Veel plezier bij alles wat jullie weer ondernemen. Groetjes, Astrid

• 13 Maart 2014 - 09:58

Buuffie:

Hallo Lotte en Anouk,

jeetje Lotte, wat een verslag zeg. Ja, ik ben wat laat met de reactie, maar door omstandigheden. Wat zijn jullie weer op prachtige plekken geweest zeg. Ik googel jullie stranden, duinen, dieren en plaatsen.
    Die "kik" zeg, had hij last van een lichte verkoudheid? Ja, dat campertje moet ook wel heel veel werk verzetten.
    Ga straks door aan het vervolg van jullie reis, want ik loop wel wat achter geloof ik.

Dag lieverds, geniet nog maar lekker. Het is hier nu ook primaatjes hoor. Het is nog winter, maar het lijkt wel lente. Heerlijk!!!