Hongkong en de eerste stappen in china! - Reisverslag uit Guilin, China van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu Hongkong en de eerste stappen in china! - Reisverslag uit Guilin, China van Anouk & Lotte Singor - WaarBenJij.nu

Hongkong en de eerste stappen in china!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Lotte

24 Mei 2014 | China, Guilin

Nihau! It's been a while, maar hier dan maar weer een verhaal van onze avonturen! 17 mei kwamen wij vanuit hanoi, vietnam aan in hongkong. We hebben een ov kaart gekocht waar we drie dagen ongelimiteerd mee konden reizen. We gingen met de metro naar ons hostel, waar we onze kamer van 1,5 bij 2m aantroffen. Het enige in onze kamer was een stapelbed. We waren even verbaasd maar vonden de kamer uiteindelijk prima! De douche bestond eveneens uit een kleine ruimte van een halve meter bij een halve meter met daar ook een gat in de grond als wc. Heel efficiënt dus een douche en wc, maar je moet wel uitkijken dat je niet in de wc valt tijdens het douchen haha.
Volgende dag besloten we direct ons visum aan te vragen, daar waren we immers voor naar hongkong gekomen. Dus vroeg uit de veren om 9 uur bij de ambassade te zijn. Eenmaal buiten was het erg rustig op straat, waarop lotte logisch reageerde door te zeggen dat dat kwam omdat het zondag was. Oooooooh....maar is de ambassade dan wel open? Nee dus....blondie en blondie gaan een visum aanvragen. We moesten dus een ander plan maken en besloten hongkong te gaan verkennen aangezien we de ovkaart toch al hadden. We zijn naar hongkong island gegaan, hebben daar een groot stuk gelopen en besloten uiteindelijk met de bus naar de wishing tree te gaan om daar onze wens op te hangen. Eenmaal aangekomen bleek de boom aan het 'revalideren' was dus geen wensen meer in de boom gehangen mochten worden. Dan maar onze wensen aan een bord gehangen en nu hopen dat ze uitkomen! In de avond kwam een jongen, die we hadden leren kennen in vietnam en cambodja, even bij ons langs om gezellig bij te kletsen.
Maandag gingen we dan weer vroeg uit de veren om nu wel ons visum aan te vragen. We vroegen een formulier aan en gingen dat netjes invullen. Na heel wat gedoe, was het al middag en hadden we met dezelfde jongen afgesproken om wat te gaan lunchen en hongkong te bekijken. We besloten te gaan lunchen en zijn samen naar de bank of china gelopen. Daar kan je gratis naar de43ste verdieping en heb je mooi uitzicht over heel hongkong. Daarnaast hebben we ook alle grote, hoge gebouwen van hongkong bekeken. Dat is werkelijk prachtig om te bekijken! Daarna hebben we nog door de bekende winkelstraten van hongkong gelopen. Het ene na het andere grote winkelcentrum komt aan je voorbij met de duurste merken. Hongkong is duidelijk een plek waar je heen moet als je geld hebt. Aangezien wij sloebers in backpack outfit zijn, voelden we ons hier niet op ons gemak! We hebben seetle uitgezwaaien ( hij vloog terug naar huis) en zijn terug naar de ambassade gegaan en hebben ons formulier ingeleverd na in een lange rij te hebben gestaan (eerst door de security check waar je tas gescande wordt!). We kregen de mededeling dat donderdag ons visum opgehaald kon worden.
'S avonds zijn we naar de haven van hongkong gegaan en hebben daar de walk of stars gelopen. Je weet wel, waar alle bekende artiesten hun handafdruk op de grond hebben gezet. Helaas zijn we niet zo bekend met de chinese artiesten, behalve dan jackie chan en bruce lee. Om 8 uur zou een lichtshow komen, die de mooiste van wereld zou zijn. Nou.....ik weet niet waar de lichtshow was, maar niet in de haven. Het was een zielige show van bedrijven die af en toe een lampje aandeden. Ondanks dat de show tegenviel, was het toch mooi om alle hoge gebouwen van hongkong te zien vanuit de haven.
Dinsdag besloten we alle markten van hongkong te bezoeken. Helaas vielen deze enorm tegen. Eerst een jademarkt met 100 kramen die hetzelfde verkopen, want ja waarom zou je niet ook een kraam beginnen met precies hetzelfde als wat je buurman verkoopt? Daarna een vlees en vismarkt. Wel grappig om te zien, maar geen must. Vervolgens de ladiesmarkt met neptroep, de bloemenmarkt, vogeltjesmarkt en uiteindelijk de temple market, waar ik een iphone voor 13 euro heb gekocht maar die slecht 10 minuten werkte. Anyways, niet heel interessant dus. 'S avonds besloten we naar de bioscoop te gaan.
Woensdag hebben we niet veel gedaan voornamelijk omdat het regende! Het regent best vaak in hongkong! Donderdagochtend was het dan eindelijk zo ver dus stonden we braaf om 9 uur bij de ambassade en konden we ons visum ophalen. We zijn daarna met de peaktram naar het hoogste punt in hongkong gereden en hadden daar mooi uitzicht over hongkong. Vervolgens hebben we de star ferry (voor maar20 cent) terug genomen. Erg leuk om beide te doen. Uiteindelijk gingen we terug naar het hostel, hebben uitgecheckt en zijn met de metro naar de grens van hongkong met china gegaan, bij shenzen. Daar moesten we door een paspoortcontrole meerdere malen en kwamen we uiteindelijk in china aan. Hartstikke gek om op die manier een land binnen te gaan. Dan ben je in china, maar voelt het niet heel anders. We liepen meteen naar het treinstation en kochten een kaartje naar ghuangzhou. Dit ritje duurt max twee uur, dus we kwamen ongeveer 6 uur aan in ghuangzhou. We hadden geen hostel geboekt dus zochten wifi en zochten iets goedkoops op. Na een heleboel gedoe en heel veel taxiritjes, busritjes en kilometers verder, kwamen we aan bij het lazy gaga hostel. Voor slecht 5,5 euro hadden we een bed. Super hostel! Het is toch wel lastig om iets te vinden omdat heel weinig mensen engels kunnen. Je moet dus alles in het chinees opgeschreven hebben en met handen en voeten werken. Gelukkig kwamen wij engels sprekende chinezen tegen.
Vrijdag hebben we een busticket gekocht naar yangshou, die in de avond vertrok en hebben we de hele dag films gekeken.De stad nodigde ons niet uit, er is immers niet veel te doen en regende het ook nog is. We zijn ook even naar de supermarkt geweest, waar alles zooooo goedkoop was, dat het moeilijk was de winkel niet leeg te kopen. We hadden avondeten gekocht voor slechts 2 euro in totaal. Dat budget reizen moet wel lukken op deze manier!
Onze eerste indrukken van china zijn niet verbluffend en we hopen dan ook dat het in verloop wat beter verloopt en dat we het reizen nog leuk blijven vinden. Anders zijn we met een bloedgang in beijing! Maaaaaar zo snel geven we niet op. Onze grenzen en reisvaardigheden worden duidelijk op de proef gesteld!

• 24 Mei 2014 - 10:38

Monique:

Leuk om eindelijk weer eens wat te lezen!
    Het wordt vast nog heel mooi, kan niet anders!! Veel plezier in China. Dikke knuffel voor jullie

• 24 Mei 2014 - 12:38

Rob:

He meiden toch weer leuk een eigen verhaal te lezen en wel jammer dat Hong Kong zo tegenviel. Anyway wel gedaan en afgestempeld op de lijst. Ik hoop zeker dat China leuk gaat worden en dat het gaat brengen wat jullie ervan verwachten. Ik vond in ieder geval Bejing en The Wall de moeite waard.
    Meiden heel veel succes en plezier nog. Dikke knuffel van mij. ;-)

• 24 Mei 2014 - 13:17

Ooms:

wereldreizigsters wat weer een belevenissen. Leuk dat jullie Zondags het visum wilden aanvragen en ik vind dat ze voor jullie wel een uitzondering hadden kunnen maken.Ik wist niet dat het goedkoop was daar, maar een goede investering die i-phone (grapje)
    Groetjes van

Ooms

• 24 Mei 2014 - 19:14

Ilse:

Hoi Leuk om weer te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben.Anouk jammer dat de loi cursus chinees niet is blijven hangen nummer 22 met sambal haha Veel plezier

• 27 Mei 2014 - 13:18

Buuffie:

Hallo Lotte en Anouk,

zeker lang geleden zeg. Maar het gaat nog steeds goed. Ja, niet alles is even leuk en spannend. Jullie hebben in ieder geval wel weer heel veel indrukken gekregen. Die wc in de grond zeg. Let je even niet op en wie gelooft je nu als je zegt dat je gevallen bent omdat je voet in de wc zat. Niemand toch.
    Wat een gedoe soms bij de grensovergangen he. Wij moesten in het verleden ook eens bij een grensovergang door een bad met desinfecterend bad rijden. (Lachen he). Ook nog nooit meegemaakt.
    Nog eventjes he. Zal wel vreemd zijn om weer in het gareel te lopen. Maar, alles went.
    Ik zie dat er nog twee verslagen zijn. Ga ik ook nog lezen.

Voor nu, nog heel veel plezier en dikke knuffels.